Dlaczego firmy fotowoltaiczne powinny inwestować w SEO?
Myślałeś o rozwinięciu strony internetowej i inwestycji w SEO, ale nie jesteś do końca przekonany?
A może chciałbyś pozyskiwać więcej wysokiej jakości leadów ze swojej okolicy, ale nie wiesz jak to zrobić?
W poniższym tekście odpowiadamy na te pytania.
Rola SEO w pozyskiwaniu wysokiej jakości leadów
Pomyśl o tym w ten sposób: gdy ktoś rozważa instalację paneli słonecznych, nie podejmuje decyzji z dnia na dzień. To nie jest pójście do piekarni po chleb.
Instalacja fotowoltaiczna to poważna inwestycja. Ludzie myślą o tym tygodniami, a nawet miesiącami. Zbierają informacje, porównują oferty, czytają opinie. I gdzie to robią? W internecie.
Z tego względu ciężko przekonać ludzi do takiej inwestycji w czasie jednej rozmowy, a zwłaszcza telefonicznej.
I właśnie tu może błyszczeć Twoja strona internetowa oraz jej optymalizacja pod wyszukiwarki.
Chcesz, żeby Twoja firma była widoczna, gdy potencjalny klient jest gotowy do działania. Gdy wreszcie dojdzie do momentu decyzji i wpisze w Google „montaż instalacji fotowoltaicznych [Twoje miasto]”, to Twoja firma musi się tam pojawić.
Dobre SEO jest jak magnes przyciągający leady najwyższej jakości. To nie są przypadkowi ludzie, których dane ktoś, gdzieś wyłudził i teraz sprzedaje je w paczce na grupie Facebookowej jako “ciepły lead”.
To osoby, które dokładnie wiedzą, czego szukają i są bliskie podjęcia decyzji.
Po co wpychać komuś jakiś produkt, czy usługę, jeśli można trafiać do ludzi, którzy sami poszukują Twoich usług? To oszczędność nerwów, czasu i pieniędzy.
Czemu SEO jest tak ważne dla firm fotowoltaicznych?
Jest sporo argumentów przemawiających za SEO. Ale skupmy się na tych najważniejszych dla branży fotowoltaicznej.
Ukierunkowany ruch, czyli leady najwyższej jakości
Przemyślane SEO pomaga przyciągnąć użytkowników, którzy aktywnie szukają usług, które oferujesz.
Kiedy ktoś wpisuje w wyszukiwarkę frazy takie jak „pompy ciepła Warszawa” czy „instalacja fotowoltaiczna Warszawa”, to znaczy, że jest poważnie zainteresowany tematem. To oznacza, że jeśli pojawisz się w wynikach wyszukiwania, jest duża szansa, że ta osoba skontaktuje się z Twoją firmą.
Dodatkowo “Warszawa” w wyszukiwaniu gwarantuje, że będzie to osoba z Warszawy lub okolic, a nie z drugiego końca Polski.
Oba te czynniki powodują, że taka osoba kontaktująca się z Twoją firmą, to lead bardzo wysokiej jakości. Osoba jest zainteresowana Twoimi usługami + jest z tego samego miasta (lub okolic). Ciężko o lepsze połączenie.
Efektywność kosztowa, czyli opłacalność
Każda metoda pozyskiwania klientów wymaga stałych inwestycji.
Na przykładzie płatnych reklam – gdy działają wszystko jest ok, ale gdy wyłączysz reklamy, Twoja firma znika z pola widzenia, a co za tym idzie, znikają klienci. Dodatkowo, w konkurencyjnych branżach takich jak fotowoltaika, reklamy wymagają sporego budżetu.
SEO jest znacznie bardziej opłacalne. A zwłaszcza w dłuższym terminie, gdzie korzyści są nieporównywalne z innymi metodami.
Nawet po zakończeniu działań SEO, dobrze zoptymalizowana strona internetowa może przyciągać ruch przez wiele miesięcy, a nawet lat, bez potrzeby ciągłego inwestowania. Chociaż na pełne efekty trzeba chwilę poczekać.
Ekspozycja na świat
Wysoka pozycja w wyszukiwarkach oznacza większą ekspozycję – więcej osób dowie się o Twojej firmie.
Według statystyk aż 96% ludzi dowiaduje się o istnieniu lokalnych firm poprzez wyszukiwanie w Google. A na tym zależy każdemu właścicielowi firmy – żeby jak najwięcej osób o niej wiedziało.
Nawet jeśli ta osoba nie jest jeszcze gotowa do inwestycji w fotowoltaikę, dobrze żeby wiedziała, że w ich okolicy, czy mieście, jest rzetelna i znana firma, która się tym zajmuje.
Zwiększona wiarygodność i zaufanie
Jeden z najczęściej pomijanych czynników, czyli zwiększenie wiarygodności firmy w oczach klienta.
Gdy Twoja firma pojawia się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania – najlepiej na pierwszych pozycjach – potencjalni klienci automatycznie postrzegają ją jako bardziej wiarygodną, rzetelną i generalnie lepszą niż inne. Każda dobra firma chce być postrzegana w ten sposób.
Zresztą sam pewnie też tak robisz. Szukając w Google np. hydraulika, dzwonisz do tego z trzeciej strony, czy z pierwszej?
Rywalizacja z konkurencją
Wiele firm fotowoltaicznych wykorzystuje Google do pozyskiwania klientów od dawna.
Jeśli Ty nie optymalizujesz swojej strony pod kątem wyszukiwarek, zostajesz w tyle za firmami, z którymi rywalizujesz na lokalnym rynku. To one będą przejmować wszystkich klientów, jeśli nie rzucisz im wyzwania.
Zdarza się, że firmy zajmują pierwsze pozycje w Google zupełnie przypadkowo i czerpią z tego korzyści w postaci klientów każdego miesiąca. A wcześniej nawet nie inwestowały w SEO.
Pomyśl, jakie korzyści możesz osiągnąć, jeśli świadomie zainwestujesz w SEO i zoptymalizujesz swoją stronę internetową.
Nie jesteś pewien, czy SEO ma dla Ciebie sens?
Skorzystaj z naszego darmowego audytu. Sprawdzimy potencjał Twojej strony i pokażemy Ci, ile klientów możesz zyskać.
Obecny stan branży
Na koniec warto spojrzeć na cały temat znacznie szerzej, bo branża fotowoltaiczna w Polsce znajduje się w dość trudnym miejscu.
Spadek zainteresowania
Pierwsza kwestia, to zainteresowanie fotowoltaiką, które spada od czasu wprowadzenia innego systemu rozliczania prosumentów w 2022 roku. Oczywiście nadal każdego miesiąca do użytku oddaje się kilkanaście tysięcy instalacji fotowoltaicznych, ale jest to dużo mniej niż przed wprowadzeniem zmian.
Co może sugerować, że jesteśmy już po szczytowym momencie z 2022 roku i od tamtego momentu będzie tylko gorzej.
Ten punkt widzenia współgra ze statystykami Google, które pokazują zainteresowanie fotowoltaiką na przestrzeni 5 lat, które wyraźnie spada od wspomnianego 2022 roku.
Wizerunek branży
Druga bardzo ważna kwestia, to jak branża fotowoltaiczna jest postrzegana przez zwykłych ludzi.
Niestety, ale w branży funkcjonuje dużo podejrzanych ludzi, a nawet mówiąc wprost – oszustów. I musimy sobie to jasno powiedzieć.
Niektórzy przedstawiciele handlowi naciągają ludzi na niekorzystne umowy. Często obiecują korzyści, które później okazują się niemożliwe do zrealizowania. Byle tylko podpisać klienta i zgarnąć prowizję.
Poza tym, ludzie są zmęczeni ciągłymi telefonami. Często są to boty, które brzmią jak prawdziwi ludzie i próbują wyłudzić od rozmówców dane osobowe. Później call center sprzedaje to jako “ciepłe leady”. Żeby było śmieszniej, nawet w czasie pisania tego tekstu zdarzył się taki telefon.
Zwykły człowiek po takich stycznościach z branżą będzie bardzo mocno zniechęcony. Wystarczy popytać przeciętnych właścicieli domów, czy ktoś oferował im panele i co o tym sądzą.
To wszystko powoduje, że uczciwe firmy muszą funkcjonować w tym samym środowisku, co firmy i osoby, które zatruwają branżę. Przez to rzetelne firmy mają problem ze znalezieniem klientów, co jest nieuczciwe.
Wnioski
Według nas, spadek liczby wykonywanych instalacji oraz brak zaufania ze strony klientów prawdopodobnie spowoduje, że obecne sposoby pozyskiwania klientów będą coraz mniej efektywne. Coraz ciężej będzie ludziom „wcisnąć” instalację, w modelu sprzedaży d2d.
Firmy fotowoltaiczne, które chcą przetrwać muszą przemyśleć swoją strategię marketingową. A z tym w firmach jest niezbyt kolorowo, bo 60% małych i średnich firm w Polsce nie ma planu marketingowego.
Bez tego, bardzo ciężko będzie wygrać z dużymi firmami, których pozycja będzie rosła.
W tym kontekście SEO jest świetną metodą pozyskiwania klientów, bo trafiasz do osób, które zdecydowały się na inwestycję i poszukują firmy, która im pomoże. Bez nachodzenia, czy wydzwaniania do nich.