Zdjęcie prawnika z napisem "więcej klientów oraz spraw" symbolizując temat tekstu, czyli "jak pozyskiwać klientów do kancelarii prawnej"

Jak pozyskiwać klientów do kancelarii prawnej [2025]

Wiele kancelarii prawnych ma problem z pozyskiwaniem klientów. Problem tkwi prawie zawsze w wyborze działań marketingowych, które nie przynoszą efektów, a jedynie marnują czas, pieniądze i nerwy. 

W tekście pokażemy Ci najlepszy sposób na pozyskiwanie klientów do Twojej kancelarii prawnej.

Tracisz czas na działania, które nie przyciągną klientów

Wielu adwokatów i kancelarii prawnych popełnia poważny błąd i skupia swoje wysiłki reklamowe i marketingowe na działaniach, które nie gwarantują klientów. 

Przykładem takich działań są media społecznościowe, czy kampanie reklamowe w mediach społecznościowych nastawione na zbyt szerokie grono odbiorców. Te działania mogą zwiększyć rozpoznawalność kancelarii, ale bardzo rzadko prowadzą do pozyskania klienta.

Większość użytkowników mediów społecznościowych korzysta z nich dla rozrywki lub informacji, a nie po to, żeby szukać profesjonalnej pomocy prawnej. 

Nawet jeśli zobaczą Twoją reklamę, czy wpis na profilu firmowym, mogą nie potrzebować usług prawnych w tym konkretnym momencie

Postaw się w roli przeciętnej osoby. Zaobserwujesz prawnika na Facebooku, czy Instagramie na wszelki wypadek, bo kiedyś możesz potrzebować pomocy prawnej?

Raczej mało prawdopodobne. 

60% małych i średnich firm w Polsce nie ma planu marketingowego. Może też zaliczasz się do tego grona?

Oczywiście nie ma nic złego w budowaniu swojej marki w mediach społecznościowych. Chociaż tego typu działania mają sens tylko, gdy masz już dużo obserwujących. Ale samo uzbieranie dużej liczby obserwujących zajmuje miesiące albo lata. 

Z kolei reklamy w social mediach mogą być drogie i dostarczać niski zwrot z inwestycji (albo i jego brak).

Dlatego zamiast skupiać się od początku na social mediach, lepiej zrobić to później. 

Przeciętna osoba potrzebuje pomocy prawnej tylko kilka razy w życiu, w ważnych momentach – chodzi o to, żeby znalazła Ciebie właśnie w tym momencie, gdy Cię potrzebuje.

W jaki sposób ludzie szukają pomocy prawnej?

Kiedy ktoś potrzebuje prawnika, nie szuka go na Facebooku (choć zdarza się to na grupach), Instagramie czy na reklamie na przystanku autobusowym.

A więc co robi osoba, która szuka pomocy prawnej?

Wchodzi w Google i wpisuje frazy takie jak „adwokat Warszawa” czy „prawnik rozwody Kraków”. W tym momencie, osoba ta jest gotowa na podjęcie współpracy i szuka profesjonalisty, który może jej pomóc. 

Ty pewnie też tak robisz – pomyśl o sytuacji, gdy potrzebujesz nagle elektryka, czy hydraulika. Jeśli wcześniej nie znalazłeś zaufanej osoby, lub ktoś Ci jej nie poleci, zostaje tylko wyszukanie w Google.

Więc, po co masz tracić czas i środki na mało efektywne sposoby dotarcia do klientów? 

Musisz być tam, gdzie Twoi potencjalni klienci – a prawdziwi klienci znajdują się w wyszukiwarce Google

Jak naprawdę pozyskiwać klientów do kancelarii prawnej?

Każdego miesiąca setki, a nawet tysiące osób poszukuje pomocy prawnej w Google w swoim mieście. To oznacza, że wysoka pozycja w Google to świetny sposób na pozyskiwanie klientów dla Twojej kancelarii.

Jest jedno ale.

Ponad 90% ludzi nie zagląda poza pierwszą stronę Google, a ponad 50% wyszukujących klika w 3 pierwsze wyniki wyszukiwań.

Dlatego sama obecność w Google nie wystarcza – musisz zajmować wysoką pozycję, żeby przyciągać dużą liczbę klientów.

Ale spójrzmy najpierw na wyniki wyszukiwania Google

Pierwsze co widzimy to 3 reklamy Google Ads, później Mapy Google (tzw. Local Pack), następnie porównywarkę miejsc i w końcu pierwsze dwa organiczne wyniki wyszukiwania.

Wyszukiwarka Google zmieniła się przez ostatnie lata. “Tradycyjne SEO” traci na znaczeniu, czego większość agencji i osób zajmujących się SEO nie rozumie i nadal stosują metody sprzed kilku lat.

Przez to nie potrafią dostarczyć wyników swoim klientom – pewnie nawet korzystałeś z usług takiej agencji.

No bo jak klient ma trafić na Twoją kancelarię, jeśli znalezienie jej wymaga przewinięcia Google do połowy strony.

Dlatego pozyskiwanie prawdziwych klientów z Google, w 2024 roku wymaga dostosowania się do powyższych zmian.

Przyjrzyjmy się tym wynikom wyszukiwania od góry do dołu.

1. Reklamy Google Ads (PPC)

Pierwsze, co widzimy w Google to reklamy, które najczęściej zajmują pozycję 1-3, a czasami nawet 4.

W reklamach Google Ads płacisz za każde kliknięcie w reklamę, w przypadku kampanii w wyszukiwarkach – czyli w takich jak tutaj widzimy.

W zależności od tego, jakie słowa kluczowe obejmuje kampania jej koszt będzie różny. Ale w tak konkurencyjnej branży jak prawnicza, koszt kliknięcia to często będzie kilkanaście złotych.

Największą zaletą Google Ads jest to, że możesz precyzyjnie wybrać słowa kluczowe, na których Ci najbardziej zależy.

Przykładowo, jesteś adwokatem rozwodowym z Krakowa – możesz stworzyć kampanię, która będzie zawierać wyłącznie słowa kluczowe typu “adwokat rozwodowy w Krakowie”.

Dzięki temu wykorzystujesz swój budżet wyłącznie na reklamy, które mogą sprowadzić do Twojej kancelarii realnych klientów.

Aby reklamy były opłacalne, musisz poświęcić na to trochę czasu i budżetu. Poza tym musisz cały czas płacić za reklamy, inaczej to źródło klientów wysycha.

2. Lokalne SEO

Local pack to sekcja 3 firm, które pokazują się obok mapy Google w wynikach wyszukiwań. To niesamowicie ważne miejsce, dla każdej kancelarii, która chce pozyskiwać klientów.

Najczęściej pojawia się w wynikach wyszukiwania związanych z jakąś lokalizacją. Przykładowo adwokat + miasto, czyli dajmy na to adwokat Warszawa.

Local pack jest kopalnią złota dla kancelarii z kilku powodów:

  • Zajmuje kawał przestrzeni w wynikach wyszukiwania (dodatkowo na samym szczycie)
  • To bezpłatna sekcja, a nie reklama – ludzie wolą klikać w organiczne wyniki, a nie sponsorowane
  • Zawiera telefon, średnią ocen klientów, adres i godziny otwarcia – czyli kluczowe informacje dla potencjalnego klienta
  • Konkurujesz w nim tylko z lokalnym kancelariami, a nie tymi z całej Polski

Ta sekcja jest ściśle powiązana z profilem Google Moja Firma. Jeśli nie posiadasz takiego profilu, nigdy nie pojawisz się w Local packu.

Przy zakładaniu, lub optymalizacji profilu musisz pamiętać o:

  • Zawrzyj najważniejsze informacje w profilu, tj. nazwa, dokładny adres, godziny otwarcia, adres strony internetowej, nr. telefonu, opis firmy.
  • Wybierz kategorię działalności, która pasuje do Twojej kancelarii np. “adwokat”, lub “adwokat rozwodowy”.
  • Dodaj zdjęcia wysokiej jakości, mogą to być zarówno zdjęcia z wewnątrz, zewnątrz jak i osób, które pracują w kancelarii.
  • Zadbaj o lokalne cytaty zakładając profile na stronach jak ALEO, Oferteo, czy Cylex-Polska.
  • Zbieraj pozytywne opinie od klientów.
  • Stwórz na swojej stronie internetowej podstrony, które odpowiadają profilowi GMF. Czyli jeśli zajmujesz się rozwodami, podstrona o rozwodach musi znaleźć się na stronie.

Generalnie profil Google Moja Firma jest bardzo ważny i nie możesz go zaniedbać.

3. Tradycyjne SEO

Tradycyjne SEO straciło na znaczeniu, przez wyniki wyszukiwania, które obecnie forsuje Google, co pokazaliśmy na wcześniejszym screenie.

Zajęcie wysokiej pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania w Google to proces, który wymaga czasu i wysiłku. Co nie zawsze jest to opłacalne, zwłaszcza w krótkim okresie.

Oczywiście nadal ważne jest, żeby Twoja strona była wysoko w wynikach wyszukiwania. Im wyżej jesteś, tym większa szansa, że ktoś kliknie właśnie w Twój link.

Na czym oczywiście możesz korzystać, bo generalnie im więcej osób odwiedza Twoją stronę, tym lepiej wpływa to na jej pozycję w Google.

Ale to na czym nam zależy to klienci – a w tym przypadku jest różnie

Załóżmy, że ktoś wpisuje w Google frazę „ile trwa rozwód”. Czy taka osoba zostanie Twoim klientem? Raczej nie.

Po pierwsze taka osoba szuka ogólnych informacji, a nie adwokata w swojej miejscowości, do którego zaraz zadzwoni.

Po drugie taka osoba może być z drugiego końca Polski, a – poza szczególnymi przypadkami – przeciętna osoba wybierze adwokata ze swojego miasta.

Dlatego naszym zdaniem, tradycyjne SEO jest obecnie skierowane bardziej w stronę budowania marki, niż zdobywania klientów.

Ale jeśli tradycyjne SEO współgra z lokalnym SEO, jak najbardziej jest to dobra droga.

Czy to naprawdę może Ci pomóc?

Możesz sobie pomyśleć – no dobrze, wiem, że obecność w Google jest ważna, ale czekanie na efekty potrwa rok, albo dłużej.

Niekoniecznie, jeśli tylko wiesz jak podejść do tematu w nowoczesny sposób. 90 dni – tyle wystarczy, żeby pozyskiwać klientów z Google.

Za każdym razem, gdy przeprowadzamy naszą kampanię wzrost jest ogromny, a opieramy się na tym, co pokazaliśmy w tekście powyżej (i to bez Google Ads).

Jeśli masz dużo papierkowej roboty i nie masz czasu na marketing, a chciałbyś pozyskiwać więcej klientów, możemy porozmawiać i sprawdzimy jak możemy Ci pomóc.